افزایش ضریب نفوذ فناوری در صنعت فرش با شکلگیری «کانون فرش»

کسب‌وکارها,نوین,فناوری,صنعت,کانون فرش

حسام زندحسامی مدیرکل دفتر نوآوری و کسب‌وکارهای نوین معاونت علمی با اشاره به انتظارات موجود از کانون فرش اظهار کرد: مهم‌ترین هدف از شکل‌گیری این کانون، افزایش ضریب نفوذ فناوری در هنر-صنعت فرش است، به گونه ای که ضمن حفظ اصالت و هویت هنر فرش ایران، با استفاده از فناوری موجب افزایش سهم بازار جهانی و ارتقا جایگاه این هنر-صنعت شویم.
مدیرکل دفتر نوآوری و کسب‌وکارهای نوین؛ ترسیم و آسیب شناسی زنجیره ارزش صنعت فرش و ارائه راهکارها با محوریت توسعه و نفوذ فناوری و با بهره گیری از ظرفیتهای علمی و فناوری کشور را کارکرد اصلی کانون فرش دانست و گفت: در این راستا کانون می بایست ضمن احصا زنجیره ارزش فرش و با توجه به چالشها و ضعف های اصلی مرتبط با حوزه فعالیت خود، برنامه های مشخصی را در بازه زمانی کوتاه‌مدت (یک‌ساله) و بلندمدت در قالب پروژه های عملیاتی و نه صرفاً پژوهشی تعریف و اجرا کنند.
به گفته وی، بدون شک در زنجیره ارزش فرش چالشهای فراوانی وجود دارد که پاسخی فناورانه و نوآورانه دارند. بنابراین هدف این کانون دستیابی به همین راه‌حل‌ها است.
زند حسامی بیان کرد: حیطه فعالیت و تمرکز برنامه های کانون فرش، نه انجام پژوهش است و نه پیگیری مسائل صنفی. برنامه های اجرایی کانون می بایست با وظایف و مأموریت‌های سایر نهادهای اجرایی و تشکلهای موجود، تداخلی نداشته باشد. انتظار می رود این کانون ضمن توجه به بازیابی طرحهای سنتی و نقش های جدید از ظرفیت های علمی و فناوری موجود در کشور بالاخص شرکتهای دانش‌بنیان جهت ارائه نوآوری در طراحی، تولید و توزیع بهره گیری کنند.
زند حسامی ضمن بیان ضرورت حضور کلیه بازیگران کلیدی در کانون گفت: کلیه بازیگران فعال و کلیدی در این هنر-صنعت اعم از پژوهشگران و دانشگاهیان، صنایع تولیدکننده، فروشندگان و صادرکنندگان کلیدی و برندهای مطرح می بایست در این کانون مشارکت فعال داشته باشند. بدون شک ایجاد همدلی و همراهی با سایر نهادها و تشکلها کمک شایانی در نیل به اهداف خواهد داشت.

منبع: مدیراینفو
تاریخ: ۹۷/۴/۱۳