دولت دخالتی در بازار استارت آپ ها نمی کند

ICT,اتاق_بازرگانی,دولت,بازار,استارت_آپ

حمیدرضا احمدیان که در حاشیه جلسه کمیسیون ICT اتاق بازرگانی ایران صحبت می کرد گفت: وقتی در زمینه تاکسی یاب های اینترنتی یک شرکت موفق می شود، شرکت های بسیار دیگری نیز با همان موضوع شروع به فعالیت می کنند. البته به نظر من تا زمانی که اندازه بازار جواب دهد این موضوع هیچ مشکلی ایجاد نمی کند. اما وقتی آنقدر تعداد استارت آپ هایی که به یک موضوع خاص ورود می کنند، زیاد می شود که آنهایی که می آیند به رشد مورد انتظار نمی رسند، مشکل ایجاد می شود؛ اما این موضوعی نیست که بخواهیم در ساختارهای دولتی جلویش را بگیریم و چنین برخوردی اشتباه است.

احمدیان ادامه داد: یکی از مولفه های شروع کسب و کار تدوین سند بازگشت سرمایه است؛ یعنی هنگامی که یک کسب و کار می خواهد به یک حوزه ورود کند باید به نوع آن کسب و کار آشنا باشد و نمی توان گفت چون یک شرکت در حوزه ای خاص موفق بوده فرد دیگر هم با ورود به آن حوزه می تواند موفق باشد. در این خصوص باید توجه داشت که قبل از آنکه کسب و کار دوم وارد شود، کسب و کار اول که قبل تر ورود کرده بخشی از بازار را از آن خود کرده است. طبیعتا ورود به شاخه هایی مثل تاکسی های اینترنتی که فعالان اقتصادی زیادی درگیر آن هستند، مسیر ورود را برای استارت آپ های جدید سخت تر می کند و آنها را ناچار می کند که هزینه های سنگینی برای تبلیغات صرف کنند و هزینه های تشویقی زیادی در نظر بگیرند.
احمدیان ادامه داد: توجه داشته باشید تجارتی که با مردم در ارتباط باشد، همواره حجم بازار بزرگی دارد و زمانی به اشباع می رسد که فضای کار را برای بسیاری از افراد فراهم کرده است. در زمینه ارسال غذاهای آماده به درب خانه ها نیز چنین وضعیتی وجود دارد چراکه به نیاز جاری مردم کار دارد و بازار بزرگ است. مارکت چنین بازاری پیچیدگی های خاص خود را دارد و موفقیت در آن به چیزی بیش از صرف نوشتن برنامه نیاز دارد.
احمدیان گفت: البته به نظر من هیچ ساختار دولتی نباید به این موضوع وارد کند بلکه خود کسانی که به یک تجارت ورود می کنند، باید نگرش خوبی نسبت به موضوع داشته باشند.
احمدیان درباره علت تقلید استارت آپ های ایرانی از نمونه های خارجی و نبود خلاقیت و نوآوری در ارایه طرح های جدید نیز گفت: این موضوع یکی از انتقادات جدی خود ما است؛ ما در زمینه کارآفرینی جوانان در کشور چه در مدارس و چه در دانشگاه ها کاری انجام نداده ایم. لذا فارغ التحصیلانمان حتی اگر ذهن خلاقی داشته باشند آموزش های لازم را برای بروز خلاقیتشان ندیده اند و آماده نشان دادن خلاقیت های خود نیستند. یکی از علل شکست و کوچک ماندن استارت آپ های ما نیز به همین موضوع ارتباط دارد. در دنیا مفاهیم کارآفرینی و نوجویی را در مدارس آموزش می دهند در کشور ما نیز برخی از مدارس غیرانتفاعی اخیرا متوجه این موضوع شده و این کار را می کنند اما این مساله باید وارد سیستم آموزش و پرورش ما شود. با این روش  وقتی جوان به سطح دانشگاه رسید با آموزش هایی که دیده ادبیات خلاقیت و نوآوری را خواهد شناخت و در دانشگاه فقط به دنبال تکمیل بقیه حلقه ها بوده و گروه سازی را انجام می دهد. بنابراین اگر این اتفاق بیفتد، جوان در دانشگاه کسب و کار خود را راه می اندازد و لازم نیست معطل کار بماند.
مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه گذاری وزارت ارتباطات ادامه داد: اما ما برخلاف این توقع داریم جوانی که فارغ التحصیل شده و با مفاهیم پایه ای خلاقیت آشنایی ندارد، کار نوآورانه انجام دهد که مطمئنا این کار سخت بوده و زمان بیشتری می برد. ما در مجموعه تعاملاتی که با وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم داریم تلاش کرده و برنامه هایی داریم که سیلابس های درسی عوض شوند و کمک شود که دانش آموز از همان دوران ابتدایی مدرسه با ادبیات نوآوری بالا بیاید. البته اتفاقات خوبی نیز در کشور در حال وقوع است و آمدن اسباب بازی های خلاقیت محور به فروشگاه ها نشانه های خوبی است که می بایست با تهیه برنامه های جامع به ادامه این روند کمک کرد.

وی افزود: ما باید کمک کنیم تا در یک برنامه نهایتا سه ساله اسباب بازی های خلاقیت محور فعلی را که بیشتر نمونه های خارجی هستند، با ابزار داخلی جایگزین کنیم و موضوع مرتبط با مسایل کارآفرینی و نوآوری را به سطح مدارس بکشانیم تا وقتی یک دانش آموز به سطح دانشگاه برسد دنبال تیم سازی و به نتیجه رساندن ایده های خود باشد یعنی دانشگاه هم باید پوست انداخته و به جای مدرک گرایی دانش محور شود.

منبع: فناوران اطلاعات
تاریخ: ۹۷/۳/۲۳

elmokar_ir Telegram Channel

همچنین ببینید

بومی‌سازی,ایمیل,خسارت‌,فاوا,آی تی

خسارت‌ پروژه‌های نافرجام «فاوا»

داستان حمایت نادرست دولت از پروژه‌های بومی‌سازی مانند مرورگر و ایمیل ملی در صنعت IT …