حجم سرمایه‌گذاری‌های استارتاپی شناسا ۲۰ برابر می‌شود

شتابدهنده,استارتاپ,سرمایه‌گذاری‌های استارتاپی,شناسا

در نشست خبری که به منظور اعلام برنامه‌های تازه  شرکت سرمایه‌گذار خطرپذیر گروه مالی پاسارگاد (شناسا) و شتابدهنده آن یعنی تریگ‌آپ برگزار شد حامد ساجدی، مدیرعامل شناسا گفت: «شناسا از ۶ سال پیش فعالیت خود را شروع کرده و از طریق مشارکت و همراهی با شیوه‌های تزریق سرمایه، مدیریت و قرار گرفتن در کنار کارآفرینان سعی کرده است تا این اکوسیستم را بالنده‌تر کند و در به ثمر رسیدن ایده‌ها کمک‌های جدی داشته باشد.»

مدیرعامل شناسا اعلام کرد: «بازفعالیت و تغییر فاز شتابدهنده شناسا تحت عنوان «تریگ‌آپ» با توجه به تجربه چندساله این شتابدهنده، بخش مهمی از زنجیره ارزش شناسا را شکل داده است و آینده اکوسیستم کارآفرینی را روشنتر و درخشانتر می‌کند.»

ساجدی در رابطه با مشکلات سرمایه‌گذاری و میزان سرمایه موجود در اکوسیستم استارتاپی گفت: «در اکوسیستم ما، سرمایه کم نبوده است بلکه سرمایه‌گذاری متناسب وجود نداشته است. در سال‌های اخیر دولت تصمیم گرفت چندصد میلیارد سرمایه برای استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر بگیرد ولی شاید مدل مدل خوبی برای تزریق سرمایه به این بخش وجود نداشت. برای شرکت‌های نوپا و استارتاپ‌ها، مدل دادن تسهیلات و وام بهترین مدل نبود. مکانیزم‌های متناسبی برای سرمایه‌گذاری در اکوسیستم باید به وجود آید و به همین دلیل ما مجوز صندوق جسورانه بورسی گرفتیم و در حال ورود به دو صندوق دیگر در زمینه سرمایه‌گذاری هستیم.»

 

سرمایه‌گذاری ۲۰ برابری برای سه سال آینده مصوب شده است

مدیرعامل شناسا اعلام کرد که ابعاد سرمایه‌گذاری این شرکت در سه سال آینده، حدود ۲۰ برابر خواهد شد. او ادامه داد: «ما باید به فکر بخش بزرگی از سرمایه‌هایی که دورتر هستند هم باشیم و توصیه ما در این زمینه این است که ۳ تا ۵ درصد سرمایه‌هایی که در حوزه‌های دیگر وجود دارند و مشغول کسب‌و‌کار هستند، در بخش وی‌سی ورود کنند. با این روش حتی اگر کل این صنعت هم سوخت شود، برای آنها رقم بزرگی نخواهد بود ولی همین مقدار در صورت توفیق موفقیت بزرگی در اکوسیستم به وجود خواهد آورد.»او اعلام می‌کند که سرمایه‌گذاری شناسا تا الان در حجم چند ده میلیارد بوده است.

 

۴۰میلیون با دریافت حداکثر ۱۵درصد از سهام

سیدحمیدرضا علوی، معاون رشد و شتابدهی شناسا هم حوزه‌های فعالیت تریگ‌آپ را به این صورت نام برد: «حوزه‌های فعالیت ما، سلامت، تکنولوژی‌‌های آموزشی، آب و سبک زندگی، حوزه ict و فین‌تک هستند. ما در تریگ‌آپ از زمان شکل‌گیری ایده تا ورود به دوره یک ماهه پیش‌شتابدهی و مرحله بعد که دوره ۵ ماهه شتابدهی برای تیم‌های مستعد است و حتی دوره‌های پساشتابدهی در کنار تیم‌ها هستیم. امکانات تریگ‌آپ برای تیم‌ها شامل سرمایه‌گذاری با سقف ۴۰ میلیون است و حداکثر سهم دریافتی ۱۵درصد سهام است که البته این سهام از مدل سهام مدیریت نیست.»

 

مزیت رقابتی تریگ‌آپ

علوی از مزیت‌ رقابتی تریگ‌آپ این طور صحبت می‌کند: «ارتباطات گسترده شناسا با شبکه سرمایه‌گذاران غیر از خودش و همینطور نهادهای تصمیم‌گیر، مراکز آموزشی و پژوهشی در حوزه‌های مختلف و اقبالی که نهادهای سرمایه‌دار کشور به مجموعه شناسا دارند از مزیت‌های رقابتی ما است و علاوه بر آن ما ارتباطات بین‌المللی از آسیای شرقی تا اروپا داریم که به این ترتیب امکان جذب سرمایه خارجی برای تیم‌ها فراهم است.»

معاون رشد و شتابدهی این مرکز گفت: «تریگ‌آپ سایکل‌بیس نیست و این به این معنی‌است که تیم‌ها در انتظار اعلام فراخوان نخواهند بود و همیشه درهای تریگ‌آپ برای جذب تیم‌ها باز است.» او اشاره می‌کند که دوره‌های پست تریگ‌آپ یا پسا شتابدهی در گذشته فقط برای تیم‌هایی بود که شتابدهی را با این شتابدهنده گذرانده باشند ولی الان این امکان فراهم شده است که تمام تیم‌ها چه از شتابدهنده‌های دیگر و چه بدون گذراندن دوره شتابدهی، در دوره پسا شتابدهی پذیرفته شوند.

 

تریگ‌آپ برای پذیرش تیم‌، محدودیت فضا و تعداد ندارد

علوی در رابطه با تعداد تیم‌هایی که امکان پذیرفتن آنها در این شتابدهنده وجود دارد، پاسخ می‌دهد: «در حال حاضر در ساختمان تریگ‌آپ امکان پذیرفتن ۸ تیم داریم و پلن توسعه‌ای در این رابطه در دست اقدام است. ولی به دلیل تعاملی که با سایر شتابدهنده‌ها و مجموعه‌های دیگر داریم و حتی سرمایه‌ای که احتمالا در آنها داریم، می‌توانم بگویم که محدودیتی از نظر پذیرش تعداد تیم نداریم.»

 

روزمه کاری تریگ‌آپ تا امروز

علوی به رزومه کاری شتابدهنده تریگ‌آپ اشاره کرد: «تریگ‌آپ از سال ۹۴ شکل گرفته و حدود سه سال از سابقه شتابدهی آن می‌گذرد و تا الان ۱۹ تیم از شتابدهنده تریگ‌آپ خارج شده‌اند. در بحث شتابدهنده‌ها چند شاخص بین‌المللی وجود دارد که برای تریگ‌آپ به این صورت است:

۷۰ درصد تیم‌های خارج شده از شتابدهنده ما زنده هستند و هنوز مشغول کار هستند.

درصد تیم‌هایی که موفق به جذب سرمایه شدند حدود ۴۰ درصد است که این رقم با حساب سرمایه‌گذاری‌های محقق شده به دست آمده و تیم‌هایی که در پروسه جذب سرمایه هستند را در نظر نگرفتم.

دو تیم‌ از تریگ‌آپ موفق به جذب سرمایه ارزی شده‌اند و از طریق سرمایه‌گذار کاملا بین‌المللی، دلار وارد کشور کرده‌اند.

یکی از تیم‌های موفق تریگ‌آپ، استارتاپ ابرآروان است که در حوزه cdn رقیبی ندارد و کل مارکت را در اختیار خود دارد. علاوه بر اینکه دفتری در اروپا تاسیس کرده و هدفش مارکت اروپا است.

 

بستری برای شکل‌گیری استارتاپ‌های حوزه سلامت در شناسا

آسیه صفارزاده حقیقی، مدیر سرمایه‌گذاری حوزه سلامت این شتابدهنده هم توضیح داد: «با توجه به شبکه ارتباطات گسترده‌ای که در شناسا وجود دارد، امکان فعالیت در تمام بخش‌های حوزه سلامت فراهم است. بخش‌هایی مانند خدمات درمانی، تجهیزات پزشکی، سلامت دیجیتال و بیوتکنولوژی و سایر حوزه‌های اصلی این بخش. علاوه بر آن تفاهم‌نامه‌هایی هم امضا شده و در راستای آنها همکاری‌های قوی با پژوهشگاه‌ها و مراکز رشد صورت گرفته است که امید می‌رود بستری باشد برای شکل‌گیری استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه.»

 

شناسا، کارگزار سلامت دیجیتال در وزارت بهداشت

صفارزاده از همکاری شناسا با وزارت بهداشت خبر داد و گفت: «به دلیل وجود ارتباطات زیادی که در سال‌های گذشته با وزارت بهداشت وجود داشته، صحبت‌هایی انجام شده و مبنی بر آنها ما در شناسا، کارگزار سلامت‌دیجیتال وزارت بهداشت باشیم. وزارت بهداشت درخواستی داشته که شرکت شناسا به عنوان شرکتی که هم در حوزه سلامت و هم در حوزه آی‌تی فعالیت کرده است و با ترندهای جهانی و روندهایی که در کل دنیا اتفاق می‌افتد در این حوزه‌ها آشنا است وادبیات این حوزه را می‌داند در کنار وزارت بهداشت کمک کند تا به این واسطه ساز و کار بهتری برای شرکت‌های دانش‌بنیان به وجود آید و برای فعالیت شرکت‌هایی که می‌خواهند در حوزه سلامت دیجیتال فعالیت کنند، بستری فراهم آورد تا استارتاپ‌ها از این بستر استفاده کنند. مانند یک سری موانع رگولاتوری و چالش‌های سیاست‌گذاری که وجود دارد که بخشی از آنها باید در سطح دولت و در وزارت بهداشت حل شود. از منظر سرمایه‌گذاری هم شرایطی به وجود آمده است که می‌گویند بخش خصوصی باید وارد شود. این مورد که اخیرا شکل گرفته و شناسا به عنوان سرمایه‌گذار پیشتاز در این حوزه وارد شده است. ولی جزئیات آن در آینده و با پیشرفت کار در خواهد آمد.»

منبع: شنبه پرس
تاریخ: ۹۷/۳/۳۱

elmokar_ir Telegram Channel

همچنین ببینید

سوپرمارکت,اینترنتی,دیجی‌کالا,فروشگاه

دیجی‌کالا ادعا کرد: ۳ساعته ماست و پنیر را دست مشتریان می‌رسانیم!

کنفرانس خبری مشترک دیجی‌کالا و سوپرمارکت اینترنتی روکولند برگزار شد. در این نشست خبری بنیان‌گذاران …