کسب وکارهای فعال در پیام رسان های مجاز، نماد اعتماد بگیرند

نظام,صنفی,کسب وکار,پیام رسان,مجاز,نماد,اعتماد

در حالی که نهادهایی چون سازمان نظام صنفی رایانه ای منتقد ای نماد بوده و در تلاشند از راهکارهای قانونی، راه دریافت درگاه اینترنتی بدون داشتن این نماد را باز کنند، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در فراخوانی اعلام کرد که برای تجارت و پرداخت در شبکه های مجاز، کسب وکارها باید نماد اعتماد دریافت کنند.

منظور از شبکه های مجاز، به نظر پیام رسان های داخلی مجاز از جمله سروش، گپ، بیسفون، آی گپ، ایتا، بله و ویسپی است.
در این فراخوان آمده است: «در حال حاضر شبکه های اجتماعی و پیام رسان های مجاز با طیف گسترده و متنوعی از امکانات و قابلیت ها، نظیر کانال های تعاملی، گروه های عمومی و اختصاصی، انواع بات ها و فروشگاه سازها، پروفایل های تجاری، انواع ابزارهای مالی و پرداخت و تحویل، فرصتی استثنایی برای فعالیت مطمئن و پایدار کسب وکارها مطابق با قوانین و مقررات کشور از جمله مصوبات اخیر شورای عالی فضای مجازی را فراهم کرده اند.  از این رو مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، در راستای تسهیل فرآیندهای شکل گیری کسب وکارها و نیز حمایت و هدایت کسب وکارها، مذاکرات راهبردی با مسوولان شبکه های اجتماعی و پیام رسان های داخلی را آغاز کرده است. لذا از کلیه فعالان کسب وکارهای الکترونیکی در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها، جهت ثبت نشانی فعالیت خود و آغاز فرآیند اخذ نماد اعتماد الکترونیکی دعوت می کند تا با مراجعه به نشانی اینترنتی enamad.ir و ایجاد حساب کاربری، اقدام به ثبت نشانی فعالیت خود در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها کنند. همچنین کسب وکارهای دارای نماد اعتماد الکترونیکی نیز می توانند با ورود به پنل کاربری خود، از قسمت افزودن شناسه اقدام به ثبت نشانی فعالیت خود در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها کنند.

بر اساس این گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، لایحه ای را جهت حمایت از کسب وکارهای الکترونیکی تهیه کرده که به زودی تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد». پیشتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از کانال های بالای ۵ هزار عضو فعال در تلگرام و اینستاگرام خواسته بود برای دریافت کد شامد و فعالیت قانونی، ثبت نام کنند. در آن زمان نیز وعده داده شده بود این ثبت نام امتیازات زیادی را برای کانال ها به دنبال دارد اما در نهایت و عملا، تنها اتفاقی که افتاد هشدار وزارت ارشاد به صاحبان کانال ها برای فعالیت در پیام رسان های داخلی بود. حال وزارت صنعت ، معدن و تجارت از اول از کسب وکارها و صاحبان کانال در شبکه های مجازی ثبت نام می کند.

منبع: فناوران اطلاعات
تاریخ: ۹۷/۴/۱۱