کنترل استرس در کارآفرینان

سلامت,ذهنی,کنترل,استرس,کارآفرینان

استرس معمولا نتیجه‌ی فعالیت سطح بالا در یک دوره‌ی زمانی است. افراد مضطرب معمولا برای مدت طولانی تحت فشار قرار می‌گیرند و احساس درگیری می‌کنند. این شرایط در طولانی مدت روی سلامت ذهنی و فیزیکی تأثیر می‌گذارد بنابراین بهتر است از روش‌های مدیریت استرس استفاده شود. اولین گام برای رسیدن به آرامش تشخیص منبع استرس است. گاهی اوقات مهلت تحویل پروژه، بعضی عادات خاص و مشکلات خانوادگی دلیل اصلی استرس هستند و روی عملکرد افراد تأثیر می‌گذارند. کارآفرینی یکی از مشاغل پر دغدغه‌ای است که با استرس و اضطراب همیشگی همراه است. ۹ روشی که در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت بررسی می‌کنیم به کاهش اضطراب این افراد کمک می‌کند.

 

۱- پیدا کردن نقطه‌ی آرامش

نقطه‌ی آرامش راهی برای آزاد کردن فکر و کنار گذاشتن تمام دغدغه‌های مرتبط با کار است. نقطه‌ی آرامش درواقع همان نقطه‌ی تعادلی است که اجازه می‌دهد از ذهن و بدن خود خارج شوید و با دنیای اطراف خود تعامل داشته باشید. نفس عمیق، ورزش کردن و مدیتیشن، بهترین راه برای رسیدن به نقطه‌ی آرامش هستند و در هر جایی قابل انجام هستند. ساده‌ترین راه انجام مدیتیشن این است که ساکت یک جا بنشینید، بدن خود را در وضعیت مناسب قرار دهید و سپس روی یک موضوع خاص مانند نفس کشیدن تمرکز کنید.

زمانی که نفس عمیق می‌کشیم و بیرون می‌دهیم، بدنمان پاک‌سازی می‌شود و احساس می‌کنیم تمام نگرانی‌ها همراه آن از بدن خارج می‌شود. هدف از انجام این کار این است که ذهن خود را پاک کنید و افکاری که در طول روز ذهنتان را درگیر کرده خارج کنید. این تمرین همچنین کمک می‌کند خودتان را باور داشته باشید و بهتر درک کنید.

۲- عوامل نگرانی را یادداشت کنید

هیچ موقع قدرت آرامشی که بعد از یادداشت کردن نگرانی‌ها به دست می‌آورید را دست کم نگیرید. متخصصان معتقدند زمانی که استرس به مرحله‌ی اذیت کننده می‌رسد، خاطره‌نویسی یکی از بهترین راه‌ها برای از بین بردن  افکار منفی است. هر شب زمان بگذارید و افکار و احساسات خود را یادداشت کنید. نیازی به توضیح دادن کل ماجرا از ابتدا نیست فقط کافی است احساساتی که در طول روز تجربه کرده‌اید را روی کاغذ بیاورید. حتی داشتن لیست انجام کار نیز نشان دهنده‌ی داشتن برنامه‌ریزی برای انجام کارها است و میزان استرس را کاهش می‌دهد. کارها را به ترتیب اولویت یادداشت کنید و نسبت به انجام آن‌ها پایبند باشید.

۳- ورزش سرعتی انجام دهید

کارآفرینانی که در سطوح بالا کار می‌کنند معمولا ورزش‌های سرعتی انجام می‌دهند تا به شدت عرق کنند و ترشح هورمون اندورفین (ماده‌ی شیمیایی آرام‌بخش) بدن را افزایش دهند. تحقیقات همچنین نشان داده است ورزش کردن یک روش عالی برای کنار گذاشتن احساسات منفی مانند خشم و عصبانیت است.

افرادی که به طور مرتب و روزانه از طریق ورزش کردن کالری می‌سوزانند اضطراب و نگرانی ناشی از مسائل کاری را کمتر به دیگران منتقل می‌کنند. فعالیت ورزشی مورد علاقه‌ی خود را پیدا کنید و به طور مرتب انجام دهید.

۴- صبح را با قدردانی و یادآوری اهداف آغاز کنید

آیا تا به حال برایتان پیش آمده صبح‌ها با استرس از خواب بیدار شوید؟ اینکه شب قبل از خواب احساس ناراحتی و اضطراب شدید داشته باشید و صبح نیز با همین احساس از خواب بیدار شوید؟ اگر پاسخ مثبت است هر روز صبح بعد از بیدار شدن چند دقیقه به داشته‌های خود  فکر کنید و قدردان باشید.

به‌عنوان مثال لیستی از تمام چیزهای مثبتی که در زندگی دارید تهیه کنید. سپس اهداف روزانه‌ی خود را یادداشت کنید. این کار کمک می‌کند ذهنتان از هرگونه افکار منفی خالی شود و روی موضوعات مهم‌تر تمرکز کند.

۵- توانایی‌های خود را بشناسید

هیچ انسانی نمی‌تواند تمام کارها را به بهترین نحو انجام دهد. تلاش بر نظارت روی کوچک‌ترین جزئیات کسب‌وکارنتیجه‌ای جز خستگی فکری ندارد. همه‌ی ما به کمک احتیاج داریم و این کاملا طبیعی است. درواقع واگذار کردن کارهای زمان‌گیر کمک می‌کند تمرکز خود را روی موضوع‌های مهم‌تر و جدی‌تر بگذارید.

اینکه برخی کارها را به دیگران بسپارید بسیار سخت است اما حفظ انرژی و خلاقیت برای انجام کارهای مهم‌تر ضروری است. کارهایی که تأثیر مهمی روی موفقیت کسب‌وکار می‌گذارند و نیازمند توجه بیشتری هستند. راه‌های زیادی برای انجام این کار وجود دارد. به‌عنوان مثال کارمندان قابل اعتماد و حرفه‌ای استخدام کنید و انجام برخی کارها را به آن‌ها بسپارید.

۶- با سایر کارآفرینان در ارتباط باشید

گاهی اوقات انسان دلش می‌خواهد در مورد مشکل یا موضوعی، با شخصی که درکش می‌کند صحبت کند. بازخورد گرفتن و مشورت کردن با افرادی که از نظر اجتماعی در شرایط یکسان هستند میزان استرس و نگرانی را کاهش می‌دهد. اینکه بدانید دیگران نیز از این شرایط عبور کرده‌اند بسیار دلگرم کننده است و راهنمایی‌شان تحمل مسیر را آسان‌تر می‌کند.

ارتباط خود را با سایر کارآفرینان و رهبران افزایش دهید. ارتباط با مربی‌ها و مشاوران را نیز فراموش نکنید. صحبت کردن با این افراد و گوش دادن به راه حل‌هایشان میزان استرس را به شدت کاهش می‌دهد.

۷- به خودتان زمان دهید

مطمئنا هر کارآفرینی دوست دارد زودتر نتیجه‌ی کار خود را ببیند اما نمی‌تواند هر روز هفته و هر ۲۴ ساعت برای رسیدن به آن تلاش کند. شما ماشین نیستید و فشار بیش از اندازه هیچ فایده‌ای جز خستگی و از بین رفتن خلاقیت ندارد. به خودتان زمان دهید و برای انجام دادن کارها عجله نکنید. برای خودتان مرز تعیین کنید و اجازه دهید کارها روند معمول خود را طی کنند. بدانید چه موقع باید از کار فاصله بگیرید و زمان خود را با خانواده و دوستان سپری کنید.

۸- استفاده از ابزارهای کاهش استرس

قدرت توپ‌های نرمی که برای کاهش استرس طراحی شده‌اند را دست کم نگیرید. فشار دادن این توپ‌ها به طور مرتب به بهبود فشار خون کمک کرده و جریان خون را تقویت می‌کند. گردش خون منظم نیز باعث عملکرد سالم قلب و مغز می‌شود. این ابزارها در شکل‌ها و اندازه‌های گوناگون به فروش می‌رسند و استفاده‌ی منظم از آن‌ها میزان استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد.

۹- پیدا کردن سرگرمی مناسب

پیدا کردن سرگرمی مناسب و فاصله گرفتن از کار به مغز انسان آرامش می‌دهد. فعالیت مورد علاقه‌ی خود را پیدا کنید و برای آن زمان بگذارید. یک بازی کامپیوتری یک فعالیت ورزشی، شرکت در کلاس آموزش آشپزی، دیدن فیلم یا حتی کتاب خواندن فکر انسان را برای مدتی از دغدغه‌های کار جدا کرده و به انسان آرامش می‌دهد. انجام دادن سرگرمی همچنین روش خوبی برای تعامل با دیگران و پیدا کردن دوست‌های جدید است.

منبع: زومیت
تاریخ: ۹۷/۴/۹