رولزرویس موتورهای هوشمند هواپیما را راه اندازی می‌کند

  • رولزرویس,موتورهای,هوشمند,هواپیما

پروژه InteligentEngine (موتور هوشمند) رولز رویس، در حال توسعه موتورهایی است که با سایر موتورها ارتباط برقرار می کنند و می توانند شرایط محیطی اطرافشان را حس کنند.

شرکت رولز رویس موتورهای هوشمندی را راه اندازی کرده که ابتکار جدیدی برای ارتقاء و توسعه موتورهای هواپیما است و به دلیل قابلیت های این نوع موتور در برقراری ارتباط با دیگر موتورها و شبکه پشتیبانشان، ایمن تر و کار آمدتر می باشند. این موتورها با به کار گیری تجربیات قبلی خود و تجربیات جدید موتورهای دیگر و همچنین پیشرفت های تکنولوژیکی کنونی، ممکن است حتی روزی قادر به تعمیر خود باشند.

موتورهای هوافضایی مدرن، ترکیبی از قطعات فوق پیچیده از ماشین آلات هستند و نیاز به مراقبت و نگهداری زیادی دارند که با افزایش چشمگیر سالانه سفرهای هوایی این موضوع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

پروژه موتور هوشمند رولز رویس ادامه فرایند سرویس TotalCare این شرکت است که در سال ۱۹۹۰ بعد از آن که شرکت متوجه اهمیت ارتباط میان فروش موتورهای هواپیما و خدمات برای حفظ و ارتقاء آنها شد، آغاز شده است.

InteligentEngine به کار بر روی آینده ای می پردازد که در آن برای مراحل طراحی موتور، تست، تعمیر و نگهداری موتورهای ترکیبی و همچنین خدمات پشتیبانی، از فن آوری دیجیتال استفاده می شود. این فن آوری موتورها را قادر می سازد تا به موتورهای دیگر، سیستم خدمات پشتیبانی و ایرلاین ها متصل شوند. با استفاده از داده های وسیع و سیستم یادگیری ماشین، دیدگاه موتور هوشمند شامل موتورهایی می شود که نسبت به محیط و نحوه عملکرد خود “آگاه” هستند. این موضوع نه تنها باعث یادگیری ماشین شده بلکه اجازه می دهد نیازهای خود را نیز پیش بینی کرده و در هنگام لزوم، تغییرات ایجاد کند (برای مثال در پاسخ به تغییرات آب و هوایی) که در نهایت منجر به پایین آمدن هزینه ها و خطرات احتمالی خواهد شد.

با فراهم کردن یک ارتباط دوطرفه مداوم بین موتورها و سایر بخش های اکوسیستم سرویس، موتور قادر خواهد بود قبل از بروز مشکل آن را برطرف کند و یاد بگیرد که چگونه نحوه عملکرد را بهبود ببخشد. در حقیقت رولز رویس می گوید که روباتیک پیشرفته و هوش مصنوعی، به موتورهای آینده این امکان را می دهد که نه تنها زمان تعمیر و نگهداری خودشان را بدانند بلکه بتوانند خودشان آن را برطرف کنند.

Dominic Horwood مدیر بخش مشتریان، خدمات و سرویس رولز رویس می گوید: ما برای پیش برد توان موتور مصمم هستیم که این موضوع برای مشتریان حائز اهمیت است و پروژه موتور هوشمند این امکان را به ما خواهد داد. ما افراد مناسب، مهارت های لازم و زیرساخت های کافی برای درک این فرصت را داریم و ارائه بینش دیجیتال جهانی به ما کمک می کند حتی موارد ارزشمندتری را در اختیار مشتریانمان قرار دهیم.

ترجمه/تالیف: محمدرضا پورهاشمی
تاریخ: ۹۷/۵/۲۴
منبع: rolls-royce.com